Staatstelevisie duldt geen negatieve berichtgeving over Bouterse

Klik hier om zelf een nieuwsartikel te schrijven.

25 augustus 2017 

Staatstelevisie duldt geen negatieve berichtgeving over Bouterse

De Surinaamse Televisie Stichting (STVS) weigert een reclamespot over openbaarheid van bestuur uit te zenden. Het is een initiatief van het Burger Initiatief voor Participatie & Goed Bestuur (BINI). Als toelichting gaf directeur Steven Rodriguez dat de STVS een staatsmedium is waarop niet toegestaan wordt dat het staatshoofd negatief wordt bejegend. De makers van de filmpje weten niet waar ze bezwaar tegen kunnen indienen, omdat het niet op de genoemde weigergrond kan slaan.

Het filmpje zou suggestief zijn. Op het moment dat er over corruptie wordt gesproken, wordt het gebouw in beeld gebracht waar het Kabinet van de President zetelt. Als alternatief bood de STVS aan de makers aan om de zetel van de vicepresident in beeld te brengen. Voor BINI is dit echter onacceptabel. "We leven gelukkig niet meer in de tijd dat je afhankelijk bent van één station om je boodschap te verspreiden," aldus Sharda Ganga, de directeur van BINI.

Naast het censureren van ongewenste boodschappen, is de regering ook begonnen met een eigen nieuwswebsite, 'De Boodschap' getiteld. Deze werd op 15 augustus gelanceerd door predident Bouterse. Hoewel vicepremier Ashwin Adhin beweert dat de persvrijheid niet in gevaar komt, wordt er via die website alleen het geluid van de regering verspreid.

Zie ookBewerken

BronnenBewerken